12 December 1949 startades serieproduktionen av SAAB 92 vilken då var utrustad med en 768 cc tvåtakts motor på 25 hästar. Här fanns även frihjul och detta på grund av att motorn klarade inte motorbromsning med oljan som blandades i bensinen. Frihjulet gjorde att bilen rullade när du släppte gasen vilket gav en låg bränsleförbrukning. Detta frihjul var kvar ända in på 70 talet i några SAAB 99:or. På de sista med frihjul som SAAB 96 v4 samt SAAB 99 fanns det en spak att koppla in eller från frihjulet på bilen. Några kunde ställa till problem men, mestadels, gav de en lägre bränsle förbrukning. Motorn var liten men med denna extrema design och låga vikt, 880 kg, klarade SAAB 92 att göra 105 km/timmen vilket var imponerande siffror i början på 50 talet. Rolf Mellde, en av konstruktörerna på SAAB, tog andra plats i svenska rallyt bara ett par veckor efter att bilen kommit ut i handeln. En annan nyhet i dessa bilarna var att du var tvungen att lägga i backen för att kunna slå av tändningen. Detta har följt med länge på alla SAAB:ar.
Snart kom SAAB 93 med en trimmad motor som gav hela 33 hk. Denna modell fanns även som GT modell och då med en 50 hk motor speciellt framtagen för den amerikanska marknaden. På den sista kunde du även skaffa en trimsats så att motorn gav hela 56 hk. Sportmodellen var utrustad med varvräknare och ett extra bekvämt säte för kartläsaren. Här fanns även tillval i form av tvåpunkstbälten.
SAAB cars Allt om bilmärket SAAB från urSAABen 1947 till och med nedläggningen 2012
SAAB 96 V4 Historian om en mycket framgångsrik rallybil. Berättelser om Eric Carlsson, Stig Blomqvist framgångsrika rallyäventyr med en bil som var ovanlig på sin tid.